Saturday, August 26, 2023

Παράδειγμα διδακτικής αξιοποίησης βιβλίου: ''Πώς να πιάσεις ένα αστέρι'' του Ολιβερ Τζέφερς.



Περιγραφή βιβλίου: Το βιβλίο αυτό είναι το πρώτο παιδικό βιβλίο που εξέδωσε ο ταλαντούχος Oliver Jeffers το 2004 και έχει πάρει το βραβείο Merit- CBI Bisto Book of the Year. Το αγοράκι της ιστορίας κάθε βράδυ κοιτούσε τον ουρανό από το παράθυρό του κι ευχόταν να είχε ένα δικό του αστέρι. Ονειρευόταν πώς θα ήταν η ζωή μαζί του, τα παιχνίδια που θα έπαιζαν, τους περιπάτους που θα έκαναν... Αποφάσισε, λοιπόν, ότι θα προσπαθούσε να πιάσει μόνος του ένα αστέρι, μόνο που έπρεπε πρώτα να καταστρώσει ένα σχέδιο. Μια μαγική ιστορία από τον αγαπημένο συγγραφέα και εικονογράφο Oliver Jeffers, που μιλάει για το πώς μπορούμε να πραγματοποιήσουμε τα πιο τρελά μας όνειρα. Μπορείτε να βρείτε πληροφορίες παραγγελίας εδώ



Γνωρίζουμε το συγγραφέα

Ο Όλιβερ Τζέφερς είναι ζωγράφος και παραμυθάς, δημοφιλής για τις εικονογραφήσεις και τις τυπωμένες με χειρόγραφα στοιχεία ιστορίες του. Ασχολείται επίσης με την παραστατική ζωγραφική και τις εικαστικές εγκαταστάσεις.

Τα εικονογραφημένα βιβλία του, ανάμεσα στα οποία περιλαμβάνονται πασίγνωστα βιβλία όπως το Πιγκουίνος χάθηκε, Πιγκουίνος βρέθηκε, το οποίο ενέπνευσε την ομώνυμη βραβευμένη ταινία μικρού μήκους, έχουν αποσπάσει πολλά βραβεία παγκοσμίως και έχουν μεταφραστεί σε πάνω από τριάντα γλώσσες.

Γεννημένος στο Μπέλφαστ, ζει πλέον στον Μπρούκλιν της Νέας Υόρκης. Περισσότερες πληροφορίες για τον Oliver Jeffers μπορείτε να διαβάσετε στο www.oliverjeffers.com



Βρείτε γενικές οδηγίες για την ανάγνωση οποιουδήποτε βιβλίου εδώ



How to catch a star by Oliver Jeffers,
You can read about it and buy it here



Κατόπιν της ανάγνωσης περνάμε σε: 

Επεξεργασία: Ερωτήσεις κατανόησης.


Σε αυτό το σημείο γίνονται οι ερωτήσεις κατανόησης και εμβάθυνσης στο παραμύθι που διαβάσαμε. Οι ερωτήσεις μπορούν να είναι κλειστου και ανοικτού τύπου (συνδυαστικές). Ενδεικτικά:
Τι ήθελε το αγόρι;

Γιατί νομίζεις πως ήθελε ένα αστέρι;

Πως ένιωθε το αγόρι όταν κοιτούσε τα αστέρια;

Τι σκέφτηκε να κάνει για να καταφέρει να πιάσει ένα αστέρι;

Πόσες προσπάθειες έκανε για να τα καταφέρει; Γιατί πιστεύεις οτι δεν πέτυχαν όλες;

Εσύ στη θέση του τι θα έκανες; Τι σχέδιο θα ακολουθούσες για να πιάσεις ένα αστέρι απο τον ουρανό;

Πιστεύεις πως μπορούσε κάποιος να τον βοηθήσει; με τι τρόπο;

Τι θα έλεγες στο αγόρι για να καταφέρει να πιάσει ένα αστέρι;

Πως κατάφερε τελικά το αγόρι να αποκτήσει ένα αστέρι;

Τι νομίζεις πως θα μπορούσε το αγόρι να κάνει με το αστέρι;

Τι θα ήθελες να κάνεις εσύ αν ήσουν στη θέση του αγοριού και είχες πιάσει ένα αστέρι;


Μουσικό διάλειμμα




Στίχοι: Τριγυρνά μοναχό στον ουρανό του Και περνά δίχως φίλους τον καιρό

Έν' αστέρι σκυθρωπό και λυπημένο Στον λευκό του γαλαξία ποταμό

Μοναχό ένα αγόρι σε μια πόλη Στη νυχτιά κοιτάει τον ουρανό

Κι ανταμώνει με το βλέμμα τ' αστεράκι Του μιλάει και του λέει ένα σωρό

Τι χαρά το αστέρι τρεμοπαίζει Και σκορπά αστερόσκονη χρυσή

Είν' το βράδυ μαγικό κι ονειρεμένο

Παίρνει απόφαση θα πάει να το βρει

Μια και δυο κάνει σάλτο και βουτάει Φως σκορπά και σβήνει σαν κερί

Μα θα λάμπει όσα χρόνια κι αν περάσουν Μες στου φίλου του την παιδική ψυχή


Επέκταση δραστηριιοτήτων: 
Το παραμύθι "Πως να πιάσεις ένα αστέρι μπορεί πολύ εύκολα να μας οδηγήσει σε ανάπτυξη δραστηριοτήτων θετικών επιστημών. Μπορούμε να ασχοληθούμε είτε με τα άστρα και τους αστερισμούς, είτε με τις αντανακλάσεις. Ακολουθούν ενδεικτικές δραστηριότητες.

Αστέρια και αστερισμοί.


Μια ενδεικτική πρόταση αξιοποίησης του παραμυθιού, είναι η ενασχόληση με τα άστρα και τους αστερισμούς. Συνήθως ακολουθεί τις διδακτικές προσεγγίσεις για το ηλιακό μας σύστημα, αλλα μπορεί να γίνει και με αφορμή την εναλλαγή μέρας/νύχτας.


Ας δούμε αρχικά τι είναι ένα αστέρι.

Παρατηρούμε εικόνες νυχτερινού ουρανού και κάνουμε συγκρίσεις. Καταγράφουμε τις περιγραφές των παιδιών απο όσα παρατηρούν. Κάνουμε συσχετίσεις μεταξύ εικόνων, περιγράφουμε τι μας εντυπωσιάζει.



Με τι μοιάζουν τα αστέρια; Τι σχήμα έχουν στις εικόνες που παρατηρήσαμε; Μοιάζουν με τις εικόνες που έχει στο βιβλίο μας; σε τι διαφέρουν;


Τα αστέρια:


Ένα αστέρι είναι στην ουσία μια καυτή μάζα αερίων. Βρίσκονται στον ουρανό εδώ κα πολλά χρόνια και είναι αμέτρητα. Τα περισσότερα απο τα αστέρια που βλέπουμε στον ουρανό έχουν το δικό τους όνομα. Το αστέρι που βρίσκεται πιο κοντα στη γη μας και το ξέρουμε όλοι είναι ο ήλιος μας. Ήλιος είναι το όνομά του, αλλα είναι ένα άστρο. Έτσι, κάθε αστέρι που βλέπετε στον ουρανό, είναι ένας ήλιος, μακριά απο εμάς.Γύρω τους συνήθως γυρίζουν πλανήτες, όπως οι 8 πλανήτες του δικού μας αστεριού, του ήλιου! Πολλά αστέρια μαζί φτιάχνουν έναν γαλαξία και υπάρχουν πολλοί γαλαξίες στο σύμπαν. Εμείς με γυμνό μάτι μπορούμε να δούμε μόνο λίγα από τ’ αστέρια του δικού μας γαλαξία.





"Πότε βλέπουμε αστέρια στον ουρανό;" Γιατί νομίζετε πως δε μπορούμε να δούμε αστέρια το πρωί; Μα φυσικά γιατι το φώς του ήλιου είναι πολύ δυνατό και δε μπορούμε να δούμε τα αστέρια παρα μόνο τη νύχτα.





Με τα μάτια μας μπορεί να μη μπορούμε να δούμε πολλά αστέρια, αλλα υπάρχουν ειδικά όργανα που μας βοηθούν να τα παρατηρήσουμε και λέγονται τηλεσκόπια. Έχετε δει ποτέ τηλεσκόπιο; μοιάζει κάπως έτσι: (δειγμα φωτογραφίας)

Το αστέρι μας, ο ήλιος.



Picou Picou εκπαιδευτικό βίντεο 




Τα άστρα της γειτονιάς μας




*Με τη χρήση του Google Earth μπορούμε να "βγουμε" απο τα σύνορα της γης μας και να ανακαλύψουμε προς τα που μπορεί να βρίσκεται ο ήλιος μας, να δούμε κι άλλα άστρα στο φόντο.




*Με τον υπολογιστή της τάξης, ανοίξτε τον φυλλομετρητή Chrome και πληκτρολογίστε το λινκ https://stars.chromeexperiments.com/

Σε αυτό το link μπορείτε να ταξιδέψετε και να δείτε μέχει 100000 άστρα στη γειτονιά μας!




* Μια τρίτη εφαρμογή είναι https://www.google.com/sky/ απο την οποία μπορεί να ξεκινήσει η αναζήτηση και η συζήτηση για τους αστερισμούς

Οι αστερισμοί είναι ομάδες φωτεινών αστέρων (οπτικά απο τη γη φαίνονται πολύ κοντά μεταξύ τους, όμως στην πράξη μπορεί να απέχουν πολύ). Τις ομάδες αυτές των άστρων όταν τις ενώσεις με νοητές γραμμές σχηματίζουν μια εικόνα στον νυχτερινό ουρανό!

Παρατηρήστε τις παρακάτω εικόνες, με τι σας μοιάζουν; τι όνομα θα δίνατε εσείς στους αστερισμούς αυτούς; (δειγματα εικόνας)




Παρατηρούμε τους αστερισμούς

Ένας πολύ απλός τρόπος για να παρατηρήσουμε τους αστεριμούς μέσα στην τάξη μας, είναι με το να φτιάξουμε μια απλή κατασκευή με ρολό απο χαρτί υγείας/χαρτί κουζίνας, και έναν φακό. Την ιδέα και το αρχείο εικόνας τα βρήκαμε εδω

Εκτυπώνουμε και κόβουμε τους επιμέρους κύκλους με τους αστερισμούς. Τρυπάμε τα σημεία με τις τελίτσες και κολλάμε τον κύκλο στην μια άκρη του ρολού απο το χαρτί κουζίνας. Έπειτα με έναν φακό που ανάβουμε και στοχεύουμε απο την αντίθετα πλευρά του ρολού ρίχνουμε το φως προς έναν τοίχο της τάξης μας (φροντίζουμε να έχουμε κλείσει τα φώτα και τις κουρτίνες). Βλέπουμε τον κάθε αστερισμό να αποτυπώνεται στον τοίχο της τάξης μας. Παρατηρούμε, περιγράφουμε με τι μας μοιάζει το σχήμα τους, δίνουμε όνομα κι επιβεβαιώνουμε. Μπορούμε να το κοιτάξουμε κι απο την ανάποδη, με τι σχέδιο μοιάζει άραγε;




τις εικόνες τις αλιεύσαμε απο google αναζήτηση εικόνων


Δημιουργούμε τους δικούς μας αστερισμούς.



Σε ένα μαύρο κανσον χαρτόνι μπορούμε να σχεδιάσουμε ή να κολλήσουμε αστεράκια (πχ αυτοκόλλητα) και να τραβήξουμε γραμμές (με μαρκαδόρους μεταλλικούς, κιμωλία, παστέλ), να φτιάξουμε ένα σχέδιο και να ονομάσουμε τον αστερισμό μας.




Αντίστροφη τακτική. Σχεδιάζουμε πρώτα το σχέδιο που επιθυμούμε (πχ ένα σπιτάκι) και σε κάθε εμφανή γωνία κολλάμε ή σχεδιάζουμε ένα αστεράκι. Δίνουμε όνομα στον αστερισμό μας.




Για περισσότερες δραστηριότητες και δράσεις μετά την ανάγνωση διαβάστε εδώ

No comments:

Post a Comment

Δείτε ακόμα

Κανόνες που θα πεις κι ένα τραγούδι!

 Πόσο όμορφο να τραγουδάς με τα παιδιά στο νηπιαγωγείο, πόσα πράγματα γίνονται ευκολότερα εαν τα κάνεις τραγουδάκι! Έτσι λοιπόν για φέτος, θ...

Δημοφιλή