Ακολουθεί μια πρόταση διδασκαλίας για τα χρώματα, μια εύκολη θεματική που μπορεί να γίνει τις πρώτες ημέρες στο νηπιαγωγείο, οπου δε γνωρίζουμε καλά ακόμα το επίπεδο των προνηπίων μας...Προσπάθησα να προσθέσω δραστηριότητες διερευνητικού τύπου και προτάσεις για τη χρηση ΤΠΕ
Γενικοί Στόχοι:
- Να αναγνωρίσουν τα βασικά χρώματα (κόκκινο, κίτρινο, μπλε)
- Να μάθουν πώς προκύπτουν τα δευτερεύοντα χρώματα (πορτοκαλί, πράσινο, μωβ)
- Να χρησιμοποιήσουν τα χρώματα στη ζωγραφική
- Να μάθουν πώς προκύπτουν τα δευτερεύοντα χρώματα (πορτοκαλί, πράσινο, μωβ)
- Να χρησιμοποιήσουν τα χρώματα στη ζωγραφική
Απλό σχέδιο μαθήματος για τα χρώματα στο νηπιαγωγείο
Διαθεματικές συνδέσεις:
Γλώσσα: Τα παιδιά χρησιμοποιούν τη γλώσσα για να περιγράψουν τα χρώματα και να μοιραστούν τις σκέψεις τους.
Μαθηματικά: Τα παιδιά μαθαίνουν πώς προκύπτουν τα δευτερεύοντα χρώματα με την ανάμιξη δύο βασικών χρωμάτων.
Τέχνη: Τα παιδιά χρησιμοποιούν τα χρώματα στη ζωγραφική για να δημιουργήσουν τις δικές τους εικόνες.
Μαθηματικά: Τα παιδιά μαθαίνουν πώς προκύπτουν τα δευτερεύοντα χρώματα με την ανάμιξη δύο βασικών χρωμάτων.
Τέχνη: Τα παιδιά χρησιμοποιούν τα χρώματα στη ζωγραφική για να δημιουργήσουν τις δικές τους εικόνες.
Εκπαιδευτικό υλικό:
Βιβλία και εικόνες με χρώματα
Μουσική με χρωματική θεματολογία
Παιχνίδια με χρώματα
-Εμφανίστε εικόνες με διάφορα χρώματα και συζητήστε τα χαρακτηριστικά τους (π.χ., το κίτρινο είναι φωτεινό, το καφέ είναι σκούρο). Που Βλέπουμε το κάθε χρώμα;
-Παίξτε ένα παιχνίδι αναγνώρισης χρωμάτων χρησιμοποιώντας χρωματικές κάρτες.
Ο εκπαιδευτικός παρουσιάζει στα παιδιά τα βασικά χρώματα (κόκκινο, κίτρινο, μπλε). Τους εξηγεί οτι ονομάζονται έτσι γιατί οι τρεις αποχρώσεις αυτές μπορούν να δημιουργήσουν όλους τους δυνατούς χρωματισμούς.
Συζητάει με τα παιδιά για τα χρώματα, τα εντοπίζουν μέσα στην τάξη...Συζητάμε για το πώς νιώθουν όταν βλέπουν το καθένα από τα χρώματα.
Αναγνώριση βασικών και δευτερεύοντων χρωμάτων. Πειραματισμός και Ανακάλυψη.
Αρχικά ως παράδειγμα του τρόπου εργασίας γίνεται η παρουσίαση / επίδειξη του εκπαιδευτικού με δυο βασικά χρώματα (τέμπερες).
1. Επιλέγει δυο βασικά χρώματα και τα σημειώνει στο πάνω τμήμα του φυλλαδίου εργασίας.
2. Ζητά απο τα παιδιά να προβλέψουν τι χρώμα θα μας δώσει η ανάμιξη των δυο. (Στη φάση πρόβλεψης μπορείτε να έχετε και πίνακα οπου τα παιδιά 'ψηφίζουν' την απάντησή τους).
Μουσική με χρωματική θεματολογία
Παιχνίδια με χρώματα
1. Εισαγωγή στα Χρώματα - προϋπάρχουνσες γνώσεις
-Συζητήστε με τα παιδιά για τα χρώματα που βλέπουν γύρω τους.-Εμφανίστε εικόνες με διάφορα χρώματα και συζητήστε τα χαρακτηριστικά τους (π.χ., το κίτρινο είναι φωτεινό, το καφέ είναι σκούρο). Που Βλέπουμε το κάθε χρώμα;
-Παίξτε ένα παιχνίδι αναγνώρισης χρωμάτων χρησιμοποιώντας χρωματικές κάρτες.
Βασικά Χρώματα:
Ο εκπαιδευτικός παρουσιάζει στα παιδιά τα βασικά χρώματα (κόκκινο, κίτρινο, μπλε). Τους εξηγεί οτι ονομάζονται έτσι γιατί οι τρεις αποχρώσεις αυτές μπορούν να δημιουργήσουν όλους τους δυνατούς χρωματισμούς.
Συζητάει με τα παιδιά για τα χρώματα, τα εντοπίζουν μέσα στην τάξη...Συζητάμε για το πώς νιώθουν όταν βλέπουν το καθένα από τα χρώματα.
Ενδεικτικά μπορούμε να κάνουμε προβολή του βίντεο "Το τερατάκι των Χρωμάτων" αν θέλουμε να στρέψουμε το ενδιαφέρον στα συναισθήματα:
(δείτε το εδώ)
Αναγνώριση βασικών και δευτερεύοντων χρωμάτων. Πειραματισμός και Ανακάλυψη.
Αρχικά ως παράδειγμα του τρόπου εργασίας γίνεται η παρουσίαση / επίδειξη του εκπαιδευτικού με δυο βασικά χρώματα (τέμπερες).
1. Επιλέγει δυο βασικά χρώματα και τα σημειώνει στο πάνω τμήμα του φυλλαδίου εργασίας.
2. Ζητά απο τα παιδιά να προβλέψουν τι χρώμα θα μας δώσει η ανάμιξη των δυο. (Στη φάση πρόβλεψης μπορείτε να έχετε και πίνακα οπου τα παιδιά 'ψηφίζουν' την απάντησή τους).
3. Ανακατεύει και δημιουργεί ένα δευτερεύον, το συμπληρώνει στο σημείο στο κάτω μέρος του φυλλαδίου.
Παρέχονται στα παιδιά υλικά (τέμπερες / άλλες υγρά χρώματα, χαρτιά και πινέλα ) στα τραπεζάκια εργασιών.
Οι μαθητές χωρισμένοι σε ομάδες, κάνουν πειραματισμούς στα χαρτιά τους. Για να κατεβάσετε το φύλλο εργασίας πατήστε στην εικόνα.
2. Τα πάντα για το "χρώμα"
Ανακοινώνουμε στα παιδιά πως θα φτιάξουμε το βιβλίο του χρώματος. Ενδεικτικά τα πάντα για το κόκκινο χρώμα. Τα παιδιά σε ομάδες θα αναζητήσουν εικόνες, φωτογραφίες απο βιβλία, αντικείμενα απο την τάξη, εικόνες στο διαδίκτυο απο αντικείμενα του χρώματος.
Παρέχονται στα παιδιά υλικά (τέμπερες / άλλες υγρά χρώματα, χαρτιά και πινέλα ) στα τραπεζάκια εργασιών.
Οι μαθητές χωρισμένοι σε ομάδες, κάνουν πειραματισμούς στα χαρτιά τους. Για να κατεβάσετε το φύλλο εργασίας πατήστε στην εικόνα.
Αφήστε τα παιδιά να πειραματιστουν και βοηθήστε όπου κρίνετε.
Μόλις ολοκληρώσουν οι μαθητές τους πειραματισμούς τους συγκεντρωνόμαστε στην παρεούλα και αποτυπώνουμε τα ευρήματά μας σε πίνακα διπλής εισόδου. Συζητάμε, ποιες μίξεις χρωμάτων μας έδωσε το χ αποτέλεσμα, πόσοι το χρησιμοποίησαν, είναι τα αποτελέσματα ίδια σε κάθε πειραματισμό; υπάρχουν διαφορές; και τι διαφορές (πχ απόχρωση).
Ψηφίζουμε το αγαπημένο μας χρώμα
Η ψηφοφορία μπορεί να γίνει σε λευκό χαρτί του μέτρου με 'πινελιές' των παιιδών, μπορεί να γίνει με τη μορφή κολλάζ (κάτω απο την κάθε λέξη με το χρώμα της κολλάμε το αντίστοιχο χαρτάκι) ή ακόμα και με τη χρήση ψηφιακού υλικού, ενδεικτικά δημοσκόπηση με τη χρήση poll του Curpod, επιλέξτε όποιο εργαλείο σας βολεύει.
2. Τα πάντα για το "χρώμα"
Μολις βγεί το νικητήριο χρώμα, συζητάμε γι αυτό. Ποια αντικείμενα το έχουν, πως μας κάνει να νιώθουμε όταν το φοράμε στα ρούχα μας, τι μπορούμε να ζωγραφίσουμε με αυτό το χρώμα κλπ.
Λέμε στα παιδιά πως θα δώσουμε μορφή στο χρώμα αυτό και θα του δώσουμε και όνομα...
Συζητάμε για τον πρωταγωνιστή χρώμα μας....Τι μπορεί να τρώει ο κοκκινούλης; ποιο είναι το αγαπημένο του ζωάκι; πως ειναι η ζωή του; με τι παιχνίδια μπορεί να παίζει κλπ... Η νηπιαγωγός καταγράφει.
Στην ολομέλεια συζητάμε για το τι αλλο μπορεί να περιλαμβάνει το βιβλίο μας.. Μπορει να κάνει αναφορά σε τραγούδι; σεε κάποιον ήρωα παραμυθιού/παιδικού;
Στήνουμε τον σκελετό της ιστορίας που θα φτιάξουμε, με τις προτάσεις των παιδιών. Σε ομάδες τα παιδιά αναλαμβάνουν την εικονογράφηση, όσα νήπια έχουν κατακτήσει δεξιότητες γραφής μπορούν να φτιάξουν το εξώφυλλο συμπληρώνοντας τις λέξεις που χρειάζονται.
Τα έργα των παιδιών μπορούν να σκαναριστούν/φωτογραφθούν και να ανέβουν ως ebook στο blog του σχολείου μας...Ή μπορούμε να το φτιάξουμε βιβλιαράκι για τη βιβλιοθήκη μας!
* Αν το ενδιαφέρον των παιδιών συνεχιστεί, ή αν εκείνα το προτείνουν μπορεί να γίνει αντίστοιχη εργασία για περισσότερα χρώματα.
** Σε περίπτωση που ειναι εξοικειωμένος ο εκπαιδευτικός με τη χρήση ΤΠΕ μπορεί να χρησιμοποιήσει εξ ολοκλήρου web 2 εργαλεία για τη δημιουργία των ιστοριών, εικονογράφηση, σύνθεση και παρουσίαση.
3. Παιχνίδια με τα χρώματα:
α) Το χρώμα της μάγισσας
Ένα παιδί γίνεται η μάγισσα, τα παιδιά διασκορπισμένα στο χώρο και η μάγισσα λέει: ''Το χρώμα της μάγισσας είναι..." Τα παιδιά τρέχουν να αγγίξουν αντικείμενο με το χρώμα που ζήτησε η μάγισσα.
β) Παίζουμε τα χρώματα:
έμπνευση φυσικά το αντιστοιχο τραγούδι:
Σε αυτό το παιχνίδι φτιάχνουμε χρωματιστούς κύκλους. Συναποφασίζουμε με τα παιδιά συγκεκριμένες κινήσεις που θα κάνουμε όταν ο αρχηγός δείχνει ένα χρώμα (πχ κόκκινο χτυπάμε παλαμάκια, πράσινο γελάμε, κίτρινο χοροπηδάμε κλπ). Ο αρχηγός δειχνει μια μια τους κύκλους και οι υπολοιποι πρέπει να κάνουν τη σωστή κίνηση. Ο αρχηγός μπορεί να λέει και το αντίστοιχο χρώμ, κι αν ειναι και πονηρούλης, μπορεί άλλο να λέει και άλλο να δείχνει για να μπερδέψει τα παιδιά! (ως σωστή πιάνεται η κίνηση του χρωματιστού κύκλου).
γ) Παιχνίδια στο διαδίκτυο
Βρείτε πολλά ψηφιακά παιχνίδια πατώντας εδώ:ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΜΕ ΤΑ ΧΡΩΜΑΤΑ
No comments:
Post a Comment