Monday, February 19, 2024

(5Ε) Πρόταση Διδασκαλίας: Η Περιστροφής της Γης και η εναλλαγή Ημέρας και Νύχτας

Μια πρόταση διδασκαλίας (5ε) για την περιστροφή της γης και την εναλλαγή ημέρας και νύχτας.



Στοχοθεσία:
  •  Να Κατανοήσουν ότι η Γη περιστρέφεται γύρω από τον άξονά της.
  •  Να Εξηγήσουν πώς η περιστροφή της Γης προκαλεί την ημέρα και τη νύχτα.
1. Εξοικείωση

(α)Η συζήτηση ξεικινά με έναυσμα τη χρήση του GoogleEarth οπου προβάλλεται η Γη. Ρωτάμε τα παιδιά τι βλέπουν και αφήνουμε χώρο στα παιδιά να διατυπώσουν όσα γνωρίζουν, κατευθύνουμε με απαντήσεις.
Διαφορετικά:
(β)Δείχνουμε στα παιδιά το σχολείο μας "απο πάνω" με τη χρήση του διαδικτυακού αυτού μοντέλου και τους ζητάμε να μαντέψουν και να σκεφτούν τι πρόκειται να συμβεί εαν κάνουμε zoom out (πάμε πιο ψηλά με την κάμερα), τι θα δουμε....

Σταδιακά "βγαίνουμε προς τα έξω" παρατηρούμε με τα παιδιά τη γειτονιά μας, την πόλη μας, τη χώρα μας, συζητάμε για το τι βλέπουμε. Κάνουμε ακόμα περισσότερο zoom out και βλέπουμε τη γη. Ρωτάμε όπως παραπάνω στο (α).
Θέτουμε ερώτημα στα παιδιά "Γιατί ορισμένες περιοχές του πλανήτη είναι φωτεινές και άλλες σκοτεινές"; Αφήνουμε τα παιδιά να αναπτύξουν τις ιδέες τους. Η συζήτηση κατευθύνεται γύρω απο την ύπαρξη ημέρας και νύχτας. 
Φτιάχνουμε έναν νοητικό χάρτη με το "Πως ξημερώνει και νυχτώνει" με καταιγισμό ιδεών και καταγραφή απο τον νηπιαγωγό (οι αρχικές αυτές ιδέες θα αξιοποιηθούν σε επόμενο στάδιο).

2. Επισκόπιση.

Παρέχουμε στα παιδιά διαφορετικές πηγες πληροφόρησης και εξερεύνησης (βιβλία, υδρόγειος σφαίρα και φακός, online παρουσίαση (διαφάνειες που απεικονίζουν την περιστροφή της γης και τον φωτισμό της απο τον Ήλιο), πρόγραμμα Space Engine ή Google Earth.
Δείχνουμε στα παιδιά δυο απο τους παραπάνω τρόπους για να ελέγξουν μόνοι τους την εναλλαγή ημέρας και νύχτας. 
α) με υδρόγειο και φακό
β) με πρόγραμμα στον υπολογιστή (προτείνω το Space Engine, εναλλακτικά Google earth).

 Τα παιδιά σε ομάδες επεξεργάζονται τις πηγές πληροφόρησης (εναλλάσσονται οι ομάδες σε κάθε μέσο/πηγή) και τους  προτεινόμενους τρόπους ελέγχου. 



3. Επεξήγηση

Παρακολουθούμε το παρακάτω εκπαιδευτικό βίντεο για τις κινήσεις της γης και συγκεκριμένα μέχρι το 1.10' (που αφορά την περιστροφή της γης)

(σημ. Εννοείται επιλέγετε βίντεο της αρεσκείας σας, ή βιβλίο ή οποιοδήποτε άλλο μεσο θέλετε)

Στη συνέχεια γίνεται η κατανόηση  της κίνησης της  Γης  (η οποία ονομάζεται Περιστροφή) και της εναλλαγής ημέρας και νύχτας μέσω ερωτήσεων (κατανόησης του βιντεο - επεξεργασίας νοημάτων) που κινητοποιούν τους μαθητές να σκεφτούν και να συζητήσουν.


4. Εμπλουτισμός

Με τη χρήση απλών υλικών (φακός, στεφάνι, χαρτινες απεικονίσεις ηλίου και γης) κάνουμε αναπαράσταση της κίνησης της περιστροφής της γης. Ένα παιδί = ο ήλιος, κρατά σταθερά έναν φακό προς τη γη. Η Γη (το άλλο παιδί) εντός του στεφανιού, στριφογυρίζει εναλάσσοντας τη φωτεινή κ τη σκοτεινή πλευρά της (χαρτινες απεικονίσεις)

Χωρίζουμε τα παιδιά σε ομάδες. Τους παρέχουμε πληθώρα υλικών (πλαστελίνες, χαρτόνια, μπάλες φελιζόλ, χρώματα, κόλλες, εφημερίδες, κουτιά κλπ) και τους ζητάμε να διαλέξουν έναν τρόπο δημιουργίας του  μοντέλο Ηλίου - Γης (+/- σελήνης) επιλέγοντας τα  υλικά της αρεσκείας τους.
Οι ομάδες συζητούν, αποφασίζουν δράσεις, συνεργάζονται και παράγουν το αποτέλεσμα τους, παρουσιάζουν στην ολομέλεια τα έργα τους.


5. Εκτίμηση

Με φωτογραφίες κολλαζ ή stop motion  δημιουργούμε το βίντεο της τάξης μας (ή διαφορετικά ebook) με τα μοντέλα μας απο το προηγούμενο στάδιο/φάση. Μπορεί να γίνει προσθήκη ηχογράφησης εαν είναι δυνατόν.

Ανεβάζουμε στην e-τάξη μας το αρχείο και το διαμοιραζόμαστε με QR code με γονείς και σχολικό blog.

Επανερχόμαστε για συζήτηση στην ολομέλεια, εξετάζουμε τον νοητικό χάρτη της πρώτης φάσης και συνοψίζουμε τα όσα μάθαμε.

No comments:

Post a Comment

Δείτε ακόμα

Μηνύματα Ειρήνης

 Η ομορφιά της Ειρήνης σε αντίθεση με τη μαυρίλα του πολέμου... Ξεχωριστή θέση στο πρόγραμμά μας γύρω απο τον εορτασμό της 28ης Οκτωβρίου, ε...

Δημοφιλή