Monday, August 28, 2023

Το τερατάκι των χρωμάτων μας ταξιδεύει στα συναισθήματα: 1. Ο θυμός



Το τερατάκι των χρωμάτων δεν ξέρει τι του συμβαίνει. Έχει κάνει μια ωραία ''σαλάτα'' τα συναισθήματά του και τώρα πρέπει να τα τακτοποιήσει...Θα τα καταφέρει να βάλει σε τάξη τη χαρά, τη λύπη, τον θυμό, τον φόβο και την ηρεμία;


Παρακολουθούμε το βίντεο/ διαβάζουμε το παραμύθι


Το παραμύθι "Το τερατάκι των χρωμάτων" είναι ένα εξαιρετικό εργαλείο για την επεξεργασία των συναισθημάτων με τα παιδιά. Το παραμύθι είναι απλό και κατανοητό για τα παιδιά προσχολικής ηλικίας και τους βοηθά να κατανοήσουν ότι τα συναισθήματα είναι φυσιολογικό κομμάτι της ζωής.



Σχέδιο μαθήματος για τη διαχείριση του θυμού



Το τερατάκι των χρωμάτων κι ο θυμός

Διδακτικοί στόχοι:
- Τα παιδιά θα κατανοήσουν ότι ο θυμός είναι ένα φυσιολογικό συναίσθημα.
- Τα παιδιά θα μάθουν τρόπους να αναγνωρίζουν και να εκφράζουν τον θυμό τους με υγιή τρόπο.

Επιδιωκόμενα αποτελέσματα:
- Οι μαθητές θα μπορούν να αναγνωρίσουν και να περιγράψουν το συναίσθημα του θυμού.
- Θα μπορούν να αναγνωρίσουν τις σωματικές και ψυχικές εκδηλώσεις του θυμού.
- Θα μπορούν να αναπτύξουν υγιείς στρατηγικές διαχείρισης του θυμού.

Ενδεικτική πορεία διδασκαλίας, με επίκεντρο το θυμό.

1. Η νηπιαγωγός διαβάζει στα παιδιά το βιβλίο "Το τερατάκι των χρωμάτων" . Ως αφόρμηση, εστιάζει στην εικόνα που περιγράφεται το συναίσθημα του θυμού.
2. Μετά την ανάγνωση, η νηπιαγωγός συζητά με τα παιδιά για το βιβλίο. Τι συνέβη στο τερατάκι; Γιατί ήταν θυμωμένο; Τι χρώμα είχε ο θυμός του; με τι μοιάζει ο θυμός; Τι μπορεί να σκεφτόταν ...ποια η αιτία του θυμού του; κλπ
3. Η νηπιαγωγός παρουσιάζει στα παιδιά έναν κύκλο των συναισθημάτων. Ο κύκλος αυτός περιλαμβάνει όλα τα συναισθήματα, θετικά και αρνητικά. Μπορούμε να φτιάξουμε τον κύκλο αυτό (φανταστείτε χρωματολόγιο ή 'πίτα' στατιστικών) οπου το κάθε χρώμα αντιπροσωπεύει κι ένα συναίσθημα. Ζητά απο τα παιδιά να δώσουν ένα χρώμα σε κάθε συναίσθημα. Μπορεί να γίνει και με ψηφοφορία η επιλογή χρωμάτων ή να αποφασίσετε να δώσετε τα χρώματα του ίδιου του βιβλίου.
4. Η νηπιαγωγός επικεντρώνεται στο συναίσθημα του θυμού...Φτιάχνει ένα ιδεόγραμμα οπου στο κέντρο του βρίσκεται η λέξη ΘΥΜΟΣ. Συζητά με τα παιδιά για το πώς αισθάνονται όταν είναι θυμωμένοι. Τι κάνουν όταν είναι θυμωμένοι; Καταγράφει τις απαντησεις στο ιδεόγραμμα,
5. Τα παιδιά παίζουν ένα παιχνίδι για να εξασκηθούν στην αναγνώριση και στην έκφραση του θυμού. Το παιχνίδι μπορεί να είναι ένα απλό παιχνίδι ρόλων, στο οποίο τα παιδιά υποδύονται διάφορες καταστάσεις που μπορεί να προκαλέσουν θυμό. Ενδεικτικά μπορεί να είναι ο καθρέφτης/ η μίμηση κ.α.
6.Αλλαγή οπτικής: Η νηπιαγωγός συζητά με τα παιδιά πως νιώθουν όταν οι άλλοι τους θυμώνουν. "πως νιώθω όταν είναι θυμωμένος ο φίλος/ η μαμά μου" και καταγράφεται στο ιδεογραμμα. Στη συνέχεια η νηπιαγωγός στέφει τη συζήτηση προς κάποιους υγιείς τρόπους διαχείρισης του θυμού, ζητά απο τα παιδιά να σκεφτούν τρόπους, οπου καταγράφονται επίσης στο ιδεόγραμμα (ενδεικτικά μπορουν να πουν πράγματα όπως η βαθιά αναπνοή, η άσκηση και η συζήτηση, η χρήση αντιστρες μπαλας κ.α).
7. Καθοδηγήστε τη συζήτηση στο αποτέλεσμα που θα φέρουν οι παραπάνω τρόποι διαχείρισης του αρνητικού συναισθήματος του θυμού.. Επιστρέψτε στο παραμύθι και δείξτε παλι την εικονα του παραμυθιού που αναφερεται στο θυμο. Σε τι χρώμα θα άλλαζε άραγε όταν σταματούσε να είναι θυμωμένος; θα γινόταν το πράσινο της ηρεμίας, ή κατι άλλο; Μπορείτε να κανετε και πάλι ψηφοφορία.

Δραστηριοτητα τέχνης:



Μια δραστηριότητα τέχνης που θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για το θυμό και τη διαχείριση του είναι η ζωγραφική με χρώματα. Τα χρώματα μπορούν να χρησιμοποιηθούν για να εκφράσουν μια ποικιλία συναισθημάτων, συμπεριλαμβανομένου του θυμού.

Δώστε στους μαθητές μια σειρά από χρώματα και υλικά ζωγραφικής.
Ζητήστε τους να ζωγραφίσουν μια εικόνα που απεικονίζει τον θυμό.
Οι μαθητές μπορούν να χρησιμοποιούν τα χρώματα και τα υλικά για να εκφράσουν τον θυμό με τον τρόπο που θέλουν.

Συμπεράσματα:Μετά τη ζωγραφική, συζητήστε με τους μαθητές για τις εικόνες τους.
Ρωτήστε τους τι ήθελαν να απεικονίσουν και πώς χρησιμοποίησαν τα χρώματα και τα υλικά για να εκφράσουν τον θυμό.
Συζητήστε με τους μαθητές για το πώς μπορούν να χρησιμοποιήσουν τα χρώματα και τα υλικά για να διαχειριστούν τον θυμό τους.

Για παράδειγμα, ένας μαθητής μπορεί να χρησιμοποιήσει έντονα, ζωντανά χρώματα για να απεικονίσει ένα έντονο συναίσθημα θυμού. Ένας άλλος μαθητής μπορεί να χρησιμοποιήσει πιο ήσυχα, πιο γήινα χρώματα για να απεικονίσει ένα πιο συγκρατημένο συναίσθημα θυμού. Οι μαθητές μπορούν επίσης να χρησιμοποιήσουν τα χρώματα για να εκφράσουν διάφορες πτυχές του θυμού, όπως η αιτία, η ένταση και ο τρόπος διαχείρισης.

Αυτή η δραστηριότητα μπορεί να βοηθήσει τους μαθητές να κατανοήσουν καλύτερα το συναίσθημα του θυμού και να αναπτύξουν υγιείς στρατηγικές διαχείρισης του.

Περισσότερες ιδέες:

Δραστηριότητα θεατρικού παιχνιδιού: Οι μαθητές μπορούν να παίξουν ρόλους σε διάφορες καταστάσεις που προκαλούν θυμό. Μπορούν να εξασκηθούν στην εφαρμογή υγιών στρατηγικών διαχείρισης του θυμού σε αυτές τις καταστάσεις. Εφαρμόστε στην πράξη, μιμουμενοι, τις προτάσεις που έχουν καταγραφει στο ιδεόγραμμα,

Δραστηριότητα μουσικής: Οι μαθητές μπορούν να δημιουργήσουν μουσική που εκφράζει διάφορα συναισθήματα, συμπεριλαμβανομένου του θυμού. Μπορούν επίσης να δημιουργήσουν μουσική που βοηθά τους ανθρώπους να διαχειριστούν τον θυμό τους (Τι ρυθμό θα είχε ο θυμός με το ταμπουρίνο;, πως θα άλλαζε αυτός ο ρυθμός ενω ''φευγει'' ο θυμος)

Δραστηριότητα τέχνης: Οι μαθητές μπορούν να δημιουργήσουν έργα τέχνης που εκφράζουν διάφορα συναισθήματα, συμπεριλαμβανομένου του θυμού. Μπορούν επίσης να δημιουργήσουν έργα τέχνης που βοηθούν τους ανθρώπους να διαχειριστούν τον θυμό τους. Μπορούν να είναι ζωγραφιές/ πινακες έκθεσης με περιεχόμενο τα συναισθήματα, γλυπτά απο πηλό, κατασκευές, κολλάζ και άλλα.

No comments:

Post a Comment

Δείτε ακόμα

Μηνύματα Ειρήνης

 Η ομορφιά της Ειρήνης σε αντίθεση με τη μαυρίλα του πολέμου... Ξεχωριστή θέση στο πρόγραμμά μας γύρω απο τον εορτασμό της 28ης Οκτωβρίου, ε...

Δημοφιλή